Blink

Den intuitiva intelligensen

By Malcolm Gladwell

Like Blink ?

I Blink möter vi psykologen som har lärt sig att se om ett äktenskap kommer att hålla eller inte efter att ha observerat det äkta paret under endast några minuter; tennistränaren som känner på sig när en spelare kommer göra ett dubbelfel innan racket Continue

I Blink möter vi psykologen som har lärt sig att se om ett äktenskap kommer att hålla eller inte efter att ha observerat det äkta paret under endast några minuter; tennistränaren som känner på sig när en spelare kommer göra ett dubbelfel innan racketen ens har varit i kontakt med bollen; antikexperten som med en blick kan se att ett konstverk är en förfalskning. Här berättas också om två stora misstag med "blink", dvs att låta autopiloten eller första intrycket styra: valet av den amerikanske presidenten Warren Harding; lanseringen av den nya Coca-Colan som floppade totalt och om hur polisen av misstag sköt ihjäl Amadou Diallo.<br />Blink visar att den skicklige beslutsfattaren inte är den som samlar in mest information eller ägnar mest tid åt att först begrunda det ena och det andra, utan den som har lärt sig konsten att skala bort allt oväsentligt. Av överväldigande många faktorer väljer hon eller han att endast väga in de som verkligen betyder något. Blink bygger på de allra senaste rönen inom neurovetenskap och psykologi och den är skriven på samma underhållande, intelligenta sätt som gjorde Den tändande gnistan till en sådan framgång. Boken hjälper dig att bättre förstå tankeprocesserna bakom varje beslut du tar. När du har läst Blink har du också fått en ny syn på varför vi tänker som vi tänker.

Loginor Sign Upto write a review