De små tingens gud

By Arundhati Roy

Like De små tingens gud ?

Rahel återvänder till Ayemenem, den barndomens spelplats där allting började 1969 - och kanske också slutade. Ayemenem - en by i den sydindiska delstaten Kerala, bubblande av känslor, dofter, smaker, röster, färger. En sprickfärdig mango, hemvist ock Continue

Rahel återvänder till Ayemenem, den barndomens spelplats där allting började 1969 - och kanske också slutade. Ayemenem - en by i den sydindiska delstaten Kerala, bubblande av känslor, dofter, smaker, röster, färger. En sprickfärdig mango, hemvist också för De Små Tingens Gud.  I en bred, dramatisk och djupt berörande släktkrönika vävs här den indiska historien samman med släktgroll, jordisk lust, tvillingars oåtkomliga symbios, religions- och klassklyftor. Kastsystemet har byggt murar kring kärleken. Det finns stränga regler för vem som får älska vem. Och hur mycket. Men det är inte alla som lyder.Arundhati Roy är arkitekt och bosatt i New Delhi. De Små Tingens Gud ¿ hennes första roman ¿ blev en omedelbar världssuccé och belönades bl.a. med det engelska Bookerpriset 1997.Hennes roman är ingenting man bara läser. Man vistas i den, lever i den, och man tjusas av dess uppfinningsrikedom och kunskap. Och när denna sorgliga och roliga och djupt mänskliga släktkrönika är färdigläst för andra gången, fortfarande med de där små andetagen, fylls jag av saknad... Gud vet hur många gånger Arundhati Roys bok fått mig att längta till Indien.Anders Paulrud, Aftonbladet

Loginor Sign Upto write a review