Jordens smartaste ord

By Fredrik Lindström

Like Jordens smartaste ord ?

Det finns ett ord som antagligen är det första i alla språks födelse, som har samma innebörd världen över och som fortfarande används på samma sätt. Fredrik Lindström ger oss förklaringen och bakgrunden till denna gemensamma nämnare och tar oss Continue

Det finns ett ord som antagligen är det första i alla språks födelse, som har samma innebörd världen över och som fortfarande används på samma sätt. Fredrik Lindström ger oss förklaringen och bakgrunden till denna gemensamma nämnare och tar oss därifrån vidare till sin syn på vår språkliga kreativitet, hur den gestaltar sig i takt med att vår uppfattning om det barnsliga kontra det vuxna förändras. Sedan ungdomskulturen skapades har språket blivit ett annat, lika stor betydelse har samhällets omvandling inneburit. Vi gör ständigt nya språkliga val beroende på vår omgivning och Lindström kan bland mycket annat berätta om våra personnamns historia, vilka skällsord som återvänds och varför vi svär så mesigt i Sverige. Fredrik Lindströms författardebut Världens dåligaste språk blev en bästsäljare. Här fortsätter han att underhålla oss läsare och inspirera vårt bruk av människans viktigaste redskap –ket.

• Others 259 Pages
  • Publisher: Albert Bonniers förlag