L'últim dia abans de demà

Per

Editor: Empúries

Language:Català | Number of Pàgines: 152 | Format: Softcover and Stapled | En altres llengües: (altres llengües) Spanish

Isbn-10: 8497876857 | Isbn-13: 9788497876858 | Data publicació:  | Edition 1

Category: Fiction & Literature

Do you like L'últim dia abans de demà ?

Registra't gratis
Descripció del llibre
L’últim dia abans de demà és una novel·la sobre l’amistat que supera el pas del temps, el dolor de les absències, els amors perduts i la fragilitat dels móns que construïm per justificar les nostres vides.
“El Robert seu al Portal de l’Àngel amb una llauna per a les monedes entre les cames. Toca una harmònica i té al seu costat un carro de súper ple fins al capdamunt de cartrons i de bosses de plàstic. De la cadena que hauria de servir per enganxar-lo als altres carros, penja una càmera fotogràfica de joguina d’un taronja cridaner. Tot i els vint anys que han passat, és el mateix Robert de sempre. El nas, les celles gruixudes, la pell fosca. El gest d’apartar-se el serrell, massa llarg, dels ulls.
El cor se’m dispara.
Vint anys.
El so de l’harmònica, raspós i entretallat, es barreja amb la gatzara d’una banda de dixieland.
Reculo i aprofito l’entrada d’una botiga per observar-lo amb prou calma.
La roba, bruta i atrotinada, li queda massa baldera. La bota dreta té la sola reforçada amb cinta adhesiva de Gil Stauffer.
La inquietud em paralitza.”

Molt bona novel·la. Una història atractiva, un mode magistral d'expressar-la i un bon domini del idioma. No m'havia llegit cap llibre de l'Eduard Márquez, val la pena.

dit a

Sincopat. Una història narrada a base de retalls molt curts, que s'alternen en el temps i que, de sobte, presenten sotracs importants en el sentiment del lector. Amistat, amor, desencís, fidelitat, esperança, tot plegat barrejat de forma rotunda entre els personatges, presentant una munió de sensacions captivadores i colpidores alhora.

dit a

Las vidas del narrador y Robert se cruzan por primera vez a los ocho años el primer día del curso escolar para después separarse durante los años universitarios. Años después el narrador reconoce a su amigo en un sintecho del Portal de l'Àngel.

Es una historia dura contada en pequeños peda ...continua

Es una historia dura contada en pequeños pedazos de manera muy sensible y cuidada. La construcción es impecable y nunca tienes la sensación de estar perdida pese a los continuos saltos temporales.
    Muy recomendable.

dit a

Concís. Contundent. Cru. Intens. Torbador. Imprescindible. Em feia por tornar-te a llegir però ens reconciliem amb aquesta lectura. En vull més, encara que m'ho hagis fet passar tan malament.

Mereix una relectura

Es pot llegir d'una tacada. Només cal tenir en compte que la història va i bé i pren forma a l'avançar. Estic segur que si la rellegis augmentaria la puntuació ja que no em despistaria tant amb els salts temporals i gaudiria més dels petits detalls fets amb una prosa senzilla i un llenguatge plan ...continua

Es pot llegir d'una tacada. Només cal tenir en compte que la història va i bé i pren forma a l'avançar. Estic segur que si la rellegis augmentaria la puntuació ja que no em despistaria tant amb els salts temporals i gaudiria més dels petits detalls fets amb una prosa senzilla i un llenguatge planer.

dit a

Una novel·la 10. Escrita com peces d'un trencaclosques, com imatges desenfocades que a mesura que es detallen es van aclarint fins a ser tant nítides que les pots quasi tocar. En surt un relat íntim, un relat dur i aspre, corprenedor. El viatge interior al passat, els records amargs, la joventut com un llast que t'ha dut a una maduresa i a un constant fracàs.
    M'ha agradat molt tot: l'escriptura tan precisa, tan poc adornada, tant contundent,el ritme que et manté en constant alerta, les referencies a l'escola, les frases repetides, les cites literaries, les referencies musicals, tot. No hi ha res que no m'hagi agradat.

dit a

<<"La chispa que encendió el motor de mi novela -dice Eduard Márquez- fue un azar. Paseando por el Portal de l´Àngel vi a un amigo de la infancia pidiendo limosna. Me quedé estupefacto diez minutos en la mercería Santa Ana, mirando sin poder salir de mi asombro. No me atreví a decirle nada, pero después, en casa, empecé a preguntarme qué le habría llevado a convertirse en un mendigo".

La novela empieza con la muerte de una niña de la que sólo al final se desvelan las causas. También está la historia de dos alumnos de un colegio religioso y su reencuentro al cabo de veinte años. Márquez dice que la lectura de un libro de James Salter le dio el tema: "Aprendemos a proteger nuestra vida levantando diques de contención, cuando de repente, el azar irrumpe como elefante en una cacharrería. ¿Qué pasa cuando las vigas empiezan a ceder? Ese es el tema de mi novela".

Márquez revisa los años escolares, la adolescencia de las primeras drogas, el rock, los sueños juveniles y la turbación del sexo. El protagonista sufre en el colegio el acoso sexual de un sacerdote. "La inclusión de las escenas de pederastia -dice Márquez- no es gratuita. Reflejan la doble moral y la violencia de la educación de aquella época y además explican el carácter del protagonista, su miedo a la vida. >>

Aquests són fragments d’un article publicat a La Vanguardia per presentar el llibre. Defineixen molt bé com és. Està molt ben escrit, és una prosa gairebé convertida en poema, com un puzle que va enrere i en davant de la vida del protagonista. Des de la contemporaneïtat del retrobament de l’amic, passant pel seu matrimoni, l’amor a la seva filla, els anys a l’escola, a l’institut, a la universitat, les relacions amb els seus pares i els pares del seu amic…

Ara bé: tot farcit de sexe i d’orgies artístiques. Presenta com natural i habitual ambients que no ho són gens, encara que es poden donar, i crec que això és el que fa que el llibre sigui, pel meu gust, bastant destructiu. No té cap transcendència, la qual cosa també és poc natural. Els “hermanos” de l’escola no se’n salva ni un. En fi, una llàstima que un llibre tan bo en la forma sigui tan poc recomanable pel seu contingut. Un 7.