Llibre del fets

A cura de Jordi Bruguera

By Jaume I el Conqueridor

| Hardcover | 9788484371434

Like Llibre del fets ?

Crònica autobiogràfica del regnat de Jaume I el Conqueridor.

El rei Jaume I el Conqueridor (1208-1276), una de les figures cabdals de la nostra història , és autor d'aquesta crònica o Llibre dels fets del seu regnat, un text originalíssim dicta Continue

Crònica autobiogràfica del regnat de Jaume I el Conqueridor.

El rei Jaume I el Conqueridor (1208-1276), una de les figures cabdals de la nostra història , és autor d'aquesta crònica o Llibre dels fets del seu regnat, un text originalíssim dictat pel mateix rei, cosa que el converteix en un llibre insòlit entre els textos de l'Europa del seu temps. Jaume I, rei d'Aragó des dels sis anys, de Mallorca als vint-i-un i de València deu anys després, hi narra sobretot l'expansió de la corona catalanoaragonesa sota el seu regnat amb un estil ric i de ressonància oral, que Jordi Bruguera ha sabut mantenir en la seva sàvia i prudent modernització lingüística. Una edició commemorativa, a l'abast del gran públic, en ocasió dels 800 anys del naixement del rei Jaume I.

Comparativa de les diferents edicions fetes per la commemoració del vuitè centenari del seu naixement i les anteriors (informació extreta del bloc: http://www.llibrevell.cat):

E Fo la nostra cavalleria en Sancta Maria de la Orta de Taraçoa, e oyda la missa del Sant Sperit, nos ceny mi la spasa que prenguem de sobre laltar. E podiem haver la hora XII anys complits, e entravem en lo XIII si que un any stiguem ab ella que no podiem fer ço quels homens hanafer ab sa muller, car no haviem la edat.

Chronica, o commentari del gloriossisim e invictissim rey En Jacme
Primera edició, València 1557
Facsímil Editorial Base 2006

E fo la nostra caualeria en sancta M. de la Orta de Teraçona, que oyda la missa de sent Espirit nos cenyim la espas que prenguem de sobre laltar. E podiem laora hauer ·XII· anys complits e entrauem en lo ·XIII· si que ·I· any estiguem ab ela que podiem fer ço quels homens han a fer ab sa muyler, car no hauiem, la edat.

Chronica o comentaris del gloriosissim e invictissim Rey en Jacme
Marian Aguiló y Fuster
Llibrería d’Alvar Verdaguer, 1873

And then I was made a knight in Saint Mary’s of Orta, off Tarazona, where having first heard the mass of the Holy Ghost, I girt myself with a sword, which I took from the altar. At that time I had completed my twelfth year, and was entering upon the thirteenth: I was, however, one whole year with my wife before I consummated the marriage, for I was not old enough for that.

The Chronicle of James I, King of Aragon
Edició anglesa de John Forster
Londres, 1883

Fou la nostra cavalleria en Santa Maria de l’Horta de Teraçona, que ohida la missa del Sant Esperit nos cenyim l’espasa que prenguerem de sobre l’altar. Y podiem alhora haver dotze anys complits o entraven en los tretze si que un any estiguerem ab ella que no podiem fer ço que’ls homens han de fer ab sa moller, car no haviem la edat.

Cronica o comentaris del gloriosissim y invictissim Rey En Jaume Primer
Edició catalana 1905

E fo la nostra cavalleria en sancta Maria de l’Horta de Taraçona, que, oïda la missa de sent Esperit, nós cenyim la espasa que prenguem de sobre l’altar. E podíem llaora haver dotze anys complits e entràvem en lo tretzè; si que un any estiguem ab ella que no podíem fer ço que els hòmens han a fer ab sa muller, car no havíem l’edat.

Les Quatre Grans Cròniques
Ferran Soldevila
Editorial Selecta, 1972

E fo la nostra cavalleria en sancta Maria de l’Horta de Taraçona, que, oïda la missa de sent Esperit, nós cenyim l’espasa que prenguem de sobre l’altar. E podíem llaora haver dotze anys complits e entràvem en lo tretzè; sí que un any estiguem ab ella que no podíem fer ço que els hòmens han a fer ab sa muller, car no havíem l’edat.

Crònica o Llibre dels Fets
Ferran Soldevila
MOLC, 1982

E fo la nostra cavaleria en Sancta Maria de la Orta, de Teraçona, que, oÿda la missa de Sent Esperit, nos ceynim la espasa que prenguem de sobre l’altar. E podíem laora haver XII ayns complits e entràvem en lo XIII, si que I ayn estiguem ab ela que no podíem fer ço que·ls hòmens han a fer ab sa muyler, car no havíem la edat.

Llibre dels fets del rei En Jaume
Jordi Bruguera
Editorial Barcino, 1991

E fo la nostra cavalleria en Sancta Maria de l’Horta de Tarassona, que, oïda la missa de Sent Esperit, nos cenyim l’espasa que prenguem de sobre l’altar. E podíem llaora haver dotze anys complits e entràvem en lo tretze; sí que un any estiguem ab ella que no podíem fer ço que els hòmens han a fer ab sa muller, car no havíem l’edat.

Llibre dels feits del rei En Jaume
Ferran Soldevila (revisió de Jordi Bruguera)
IEC, 2007

I ens armàrem cavaller a Santa Maria de l’Horta, de Tarassona, i després d’oir la missa del Sant Esperit, ens cenyírem l’espasa, que prenguérem de damunt de l’altar. I aleshores devíem tenir uns dotze anys acabats de complir, i començàvem el que feia tretze; de manera que estiguérem un any amb ella sense poder fer allò que els homes han de fer amb la seua muller, perquè no teníem l’edat.

Llibre dels fets de Jaume I
Antoni Ferrando i Vicent Josep Escartí
Editorial Afers, 1995

I fórem armat cavaller a Santa Maria de l’Horta, de Tarassona, que, oïda la missa del Sant Esperit, ens cenyírem l’espasa que prenguérem de sobre l’altar. I podíem aleshores tenir dotze anys complits i entràvem en el tretze, de manera que un any estiguérem amb ella que no podíem fer allò que els homes han de fer amb la seva muller, car no en teníem l’edat.

Llibre dels Fets
Jordi Bruguera
Edicions Proa 2008

Ens armaren cavaller a l’església de Santa Maria de l’Horta, de Tarassona, i després d’oir la missa de l’Esperit Sant, ens cenyírem l’espasa, que prenguérem de damunt de l’altar. Devíem tenir aleshores uns dotze anys complits, i anàvem pels tretze, de manera que estiguérem tot un anys amb la nostra esposa sense poder fer allò que els homes han de fer amb la seua muller, perquè no teníem l’edat adequada.

Llibre dels fets
Francesc Machirant
Bromera 2008

I la cavalleria la prenguérem a l’església de Santa Maria de l’Horta, a Tarassona: després de la missa de l’Esperit Sant cenyírem l’espasa que prenguérem de sobre l’altar.(Deuríem tenir aleshores dotze anys fets i anàvem pels tretze, de manera que estiguérem tot un any amb ella sense poder fer el que els homes fan amb llurs mullers, car no teníem l’edat!).

El Llibre dels Fets de Jaume el Conqueridor
Josep Maria Pujol
Editorial Moll, 2008

Loginor Sign Upto write a review

• Hardcover 433 Pages
  • Publisher: Proa
  • Publish date: 2008-02-01
  • Also available as: Others

Groups with this in collection