Mecanoscrit del segon origen

By Manuel de Pedrolo i Molina

Like Mecanoscrit del segon origen ?

Novel·la per a adolescents

L'únic que em sap greu és no haver-la llegir quan tenia 14 o 15 anys perquè l'hagués gaudit molt més que ara. Tot i això és un llibre ben escrit que et distrau i es deixa llegir.

Quesadilla said on Oct 12, 2013 | Add your feedback

Ciència ficció de 1973 per adolescents.

Un dels llibres que et fan llegir a l'institut i a eixa edat el disfrutes. Quan el tornes a llegir vint anys després, perd. Està ben escrit, i és bonic i entretingut, amb molts moments interessants, però no m'acaba de convèncer. No obstant, el considere prou ideal per als joves.

Els protagonistes són Alba, una xica de 14 anys, i Dídac, un xic de 9 anys, supervivents d'un atac extraterrestre que ha matat a quasi tota la humanitat i els mamífers terrestres.

...........................

Hi ha algunes coses que no m'agraden:

1.- La protagonista té clar des del principi que li correspon la missió de repoblar la Terra. No es planteja en cap moment si realment val la pena que els humans tornen a dominar el planeta. No es planteja si tots els esforços necessaris per criar molts fills en un món hostil valen la pena. No es planteja que podrien viure feliços com a parella, sense haver de cuidar criatures.

2.- La major part del llibre és un diari en tercera persona que ha escrit la protagonista, una xiqueta entre catorze i divuit anys, sobre els primers cinc anys posteriors a l’apocalipsi. No relata cap experiència ni fantasia sexual. No m’ho crec. No pot ser que una persona d’eixa edat, i a més d’ideologia no religiosa, mostre tan poc interés pel sexe.

3.- No em queda massa clar com s'alimenten. Si hi ha plagues d'ocells i d'insectes no es podrà trobar fruita ni verdura, i tots els mamífers han mort.

........................

Copie un parell de fragments:

TT4 – (27)
    I l’Alba va passar-se potser cinc o sis hores quieta, sense dir res ni quan en Dídac li parlava. Després, sense avisar, va tirar-se a l’aigua i nedà una llarga estona mentre el noi, que havia escurçat immediatament la marxa, la seguia a pocs metres de distància. En enfilar-se de nou a l’embarcació, va dir:
    -Tornarem a casa, Dídac. No vull haver de matar ningú més.
    El noi argüí:
    -Potser no caldrà, una altra vegada. N’hi pot haver que ja tinguin dona.
    Ella se’l mirà, sarcàstica per primer cop.
    -I hi pot haver dones que no tinguin homes, també. Llavors els faré nosa jo.
    En Dídac callà.

..................................

TT4 –(33)
    I en deixar Taormina l’estació ja estava prou avançada perquè la prudència els aconsellés de desfer camí cap a Barcelona. En dues jornades tranquil•les i ben calculades van anar costejant per no separar-se de la terra ferma fins a Capri, on van endinsar-se per racons, cales i grutes i van descobrir un immens arc natural, de roca, com no n’havien vist mai cap.
    Més tard van desembarcar en una platgeta menuda, sota el camí d’Anacapri, on hi havia tot d’estrelles de mar i, com a tot arreu, una gran quantitat d’ocells, les úniques criatures sorolloses, amb ells dos, en un paisatge que reposava com suspès en el temps.
    Tanta bellesa gairebé afeixugava el cor i l’Alba, amb un accent estrany, digué:
    -I pensar que, si no arriba a haver aquest cataclisme, no ho hauríem vist mai!
    En Dídac opinà:
    -Potser sí, de més grans.
    Però ella pensà que, de més gran, en Dídac hauria estat un pobre assalariat, potser un mecànic, i ella… què hauria estat ella?
    L’angoixava la certesa monstruosa que eren feliços sobre una muntanya de cadàvers.

CriRcaLloStian Mureris said on Mar 20, 2013 | Add your feedback

Me marcó muchísimo

Le leí hace muchos años, unos 15, pero siendo un niño me marcó muchísimo y hasta hoy puedo recordar las sensaciones que me dejaba al leerlo. A ver si algún día lo cojo de nuevo y veo si es para tanto...

Adrián Cebrián Escalada said on Nov 30, 2012 | Add your feedback

Feia temps que volia llegir aquest llibre tot i saber que era eminentment juvenil, d'aquells llibre que acostumes a llegir a l'escola. Però finalment vaig decidir-me i vaig fer-me amb ell.

Queda clar des de el primer moment el públic al que va desti ...(continue)

Queda clar des de el primer moment el públic al que va destinat el llibre. Les reaccions i converses dels protagonistes són ingènues, sempre políticament correctes. El llibre és interessant tot i tenir alts i baixos durant la seva progressió. És de fàcil lectura, tal i com té que ser, i almenys a mi sempre em resulta interessant imaginar-me la meva ciutat i el meu país és un estat similar al que descriu l'autor al llibre.

No diré que és un dels meus llibres preferits ni un dels que he gaudit més durant la seva lectura, perquè no ho és. Ni de lluny és troba a prop dels meus llibres preferits. Però en canvi sí que puc dir que m'hagués agradat llegir-lo durant la meva etapa a l'escola. N'hauria gaudit molt.

ReZ said on Sep 27, 2012 | Add your feedback

Collection with this book