Odödliga tal i världshistorien

Like Odödliga tal i världshistorien ?

Ni frågar: Vilket är vårt mål? Jag svarar med ett enda ord. Seger. Seger till varje pris - seger trots alla fasor - seger, hur lång och svår vägen än blir, ty utan seger finns ingen överlevnad. WINSTON CHURCHILL Sedan tidernas begynnelse har ledarges Continue

Ni frågar: Vilket är vårt mål? Jag svarar med ett enda ord. Seger. Seger till varje pris - seger trots alla fasor - seger, hur lång och svår vägen än blir, ty utan seger finns ingen överlevnad. WINSTON CHURCHILL Sedan tidernas begynnelse har ledargestalter gjort effektivt bruk av sin talekonst för att övertyga anhängare. Här presenteras tal av politiker som George Washington, Abraham Lincoln, Winston Churchill, Golda Meir och Indira Gandhi och andliga ledare som Jesus, Johannes Paulus II och Moder Teresa, men också kvinnorättsförkämpar som Shirley Chisholm och Emmeline Pankhurst och folkledare som Martin Luther King och Nelson Mandela. General George S. Patton använde medvetet ett råbarkat och rättframt språk för att vinna soldaternas lojalitet. Advokaten Clarence Darrow trollband jurymedlemmar med starka känsloutspel och genomtänkt strategiska formuleringar. Diktatorer som Stalin och Adolf Hitler eldade sina anhängare och satte skräck i sina motståndare varje gång de stod i talarstolen. I skarp kontrast till deras demagogiska grepp och tvära kast mellan hot och löften står den djupa humanismen och intellektuella skärpan hos författarna och demokratiförkämparna Vaclav Havel och Elie Wiesel. Odödliga tal i världshistorien innehåller över 50 välkända och tankeväckande tal från många olika historiska epoker och länder, som fördjupar läsarens förståelse för händelseutvecklingen och ger exempel på en mängd retoriska grepp. En introduktion ges av den brittiske historikern och författaren Simon Sebag Montefiore, vars böcker om Potemkin och Stalin blev internationella bästsäljare.

Loginor Sign Upto write a review

• Others 224 Pages
  • Publisher: Albert Bonniers förlag