Släktet

By Guillermo del Toro

Like Släktet ?

De har alltid funnits bland oss - vampyrerna. I hemlighet och i mörker har de väntat på att deras tid ska komma, och nu är den äntligen här. Inom en vecka kommer Manhattan att vara utplånat. Inom tre månader resten a Continue

De har alltid funnits bland oss - vampyrerna. I hemlighet och i mörker har de väntat på att deras tid ska komma, och nu är den äntligen här. Inom en vecka kommer Manhattan att vara utplånat. Inom tre månader resten av USA. Och inom sex månader: hela världen.

En boeing 777 från Berlin har precis landat på JFK-flygplatsen i New York när allting plötsligt svartnar. Kontrolltornet tappar kontakten med piloten och ingen aktivitet märks längre inifrån planet.

En specialistgrupp tillkallas för att ta sig in i planet eftersom man fruktar att ett livsfarligt virus har spritt sig. Eph Goodweather blir förste man att kliva in genom flygplansdörren. Synen han möter chockar honom: livlösa människor ligger kringspridda över­allt. Medan kropparna börjar transporteras iväg upp­täcker man emellertid att fyra personer fortfarande lever och verkar vara nästan helt oskadda. Men inget är vad det ser ut att vara ...

Släktet är första delen i en trilogi om vampyrer. Berättelsen utspelar sig i New York, där ett virus förvand­lar befolkningen till varelser som härstammar från forntiden. Berättelsen går oväntade vägar och varje bok innehåller unika och originella avslöjanden om den vampyriska rasen, vars rötter kan spåras ända tillbaka till Gamla Testamentets begynnelse.

Pressröster om Släktet:

”Del Toro och Hogan har skapat en härligt, ruggig berättelse som bokstavligen kommer att få dina nackhår att resa sig. Släktet är Bram Stoker möter Stephen King möter Michael Crichton. […] Det kan knappast bli mycket bättre än så här.”

– Nelson DeMille

”Ha din hjärtmedicin inom räckhåll: det är mycket möjligt att Släktet smyger sig på dig – och den är tillräckligt otäck för att döda. Jag älskade den.”

– Gregory Maguire

”Den första boken i en trilogi som genomsyras av en trollbindande intrig. Det är en oförglömlig historia som man inte kan lägga ifrån sig när man väl har börjat. Jag kan knappt bärga mig innan nästa del kommer.”

– Clive Cussler

”Blod och världens undergång blandat i en skräckinjagande berättelse som känns som om den kunde vara hämtad från dagens nyhetslöpsedlar. […] Jag längtar efter att se vart Del Toro och Hogan tar oss nästa gång.”

– James Rollins

”Jag kan bara säg ’wow’.[ … ] Släktet är en av de mest skrämmande och fasansfulla böcker jag har läst på mycket länge.”

– Borders

”De vampyrer jag kände till och älskade som barn är tillbaka. Denna skräckberättelse är bland de bästa jag har läst på länge.”

– Barnes & Noble

Leggero, gradevole e con diversi spunti che lo rendono, almeno nella prima parte, originale e coinvolgente. poi però davvero vira nei clichè più triti e ritriti del genere vampiresco con ovvio finale sospeso. Apprezzato il breve approccio horror-technothriller in salsa apocalittica anche se il proliferare delle sottotrame dei personaggi secondari risulta alla fine un pò ripetitivo. Godibile per gli amanti del genere, non so quanto per i lettori occasionali.

Amv451 said on Aug 28, 2014 | Add your feedback

Ho letto il libro prima di vedere l'omonima serie. Libro che incalza e ti prende. Veloce e dalla scrittura piacevole. La storia d'altronde è un po la solita.

Anga said on Aug 26, 2014 | Add your feedback

Interessante il soggetto, discreto il ritmo narrativo e l'intreccio, va però fatto notare come l'approccio moderno e bioterroristico alla vecchia tematica horror dei vampiri sfumi in una carrellata di stereotipi che non esclude nemmeno i personaggi principali, discretamente caratterizzati ma schiavi dei cliché; il finale frettoloso e a tratti poco coerente è insoddisfacente.
    Un lavoro onesto ma incapace di uscire dalla sua dimensione commerciale (sembra già scritto apposta per la serie televisiva uscita quest'anno e probabilmente è proprio così), vedremo gli altri due libri della trilogia se invertiranno la tendenza oppure no.

Blacktia said on Aug 25, 2014 | Add your feedback

Belli, i vermetti...

Idea originale per sviluppare un soggetto pluriabusato. Sapiente 'regia' di Del Toro, che assembla un libro che è già uno script per la serie che in effetti è arrivata. Al netto di spoiler, gli autori mescolano sapientemente i cliche del genere con novità "tutte loro"

Baccio said on Jul 28, 2014 | Add your feedback

Muy grata sorpresa.

Muy grata sorpresa.
    El inicio del libro es brutal, cómo mantiene la intriga a lo largo de páginas en torno a un misterioso avión y la historia de Abraham, sin llegar a resultar tediosa con tanta descripción. La unión de fantasía y ciencia es perfecta. Una nueva revisión al mito del vampiro más oscura, monstruosa y escalofriante que nunca. He llegado a pasarlo mal con ciertas escenas repulsivas, de tan vívidas como las imaginas... Es cierto que hacia la mitad, cuando se centra en el "nacimiento" de ciertos personajes, baja el ritmo narrativo, pero en la 3ª parte vuelve a coger fuerza hasta llegar a un final que OMFG.
    Lo mejor del libro ha sido sin duda sus personajes y los capítulos sobre la vida de Setrakian, así como el nuevo mito. Lo malo quizá, que en ciertas partes se ha alargado la cosa más de lo normal y, personalmente, que me ha resultado muy tétrico en ciertos momentos. Y una que es una miedica, pues... XD
    Aún así, recomendable y con ganas de poder continuar la trilogía después de un respiro.

Lna said on Jul 16, 2014 | Add your feedback

Fa il suo dovere

Mi serviva un libro dalla lettura facile, leggero e appassionante per animare un po' la mia voglia di lettura. Beh in effetti non c'è molto altro ... :-)

Ciccio Rasmas said on Jan 9, 2014 | Add your feedback