Släktet

By Guillermo del Toro

Like Släktet ?

De har alltid funnits bland oss - vampyrerna. I hemlighet och i mörker har de väntat på att deras tid ska komma, och nu är den äntligen här. Inom en vecka kommer Manhattan att vara utplånat. Inom tre månader resten a Continue

De har alltid funnits bland oss - vampyrerna. I hemlighet och i mörker har de väntat på att deras tid ska komma, och nu är den äntligen här. Inom en vecka kommer Manhattan att vara utplånat. Inom tre månader resten av USA. Och inom sex månader: hela världen.

En boeing 777 från Berlin har precis landat på JFK-flygplatsen i New York när allting plötsligt svartnar. Kontrolltornet tappar kontakten med piloten och ingen aktivitet märks längre inifrån planet.

En specialistgrupp tillkallas för att ta sig in i planet eftersom man fruktar att ett livsfarligt virus har spritt sig. Eph Goodweather blir förste man att kliva in genom flygplansdörren. Synen han möter chockar honom: livlösa människor ligger kringspridda över­allt. Medan kropparna börjar transporteras iväg upp­täcker man emellertid att fyra personer fortfarande lever och verkar vara nästan helt oskadda. Men inget är vad det ser ut att vara ...

Släktet är första delen i en trilogi om vampyrer. Berättelsen utspelar sig i New York, där ett virus förvand­lar befolkningen till varelser som härstammar från forntiden. Berättelsen går oväntade vägar och varje bok innehåller unika och originella avslöjanden om den vampyriska rasen, vars rötter kan spåras ända tillbaka till Gamla Testamentets begynnelse.

Pressröster om Släktet:

”Del Toro och Hogan har skapat en härligt, ruggig berättelse som bokstavligen kommer att få dina nackhår att resa sig. Släktet är Bram Stoker möter Stephen King möter Michael Crichton. […] Det kan knappast bli mycket bättre än så här.”

– Nelson DeMille

”Ha din hjärtmedicin inom räckhåll: det är mycket möjligt att Släktet smyger sig på dig – och den är tillräckligt otäck för att döda. Jag älskade den.”

– Gregory Maguire

”Den första boken i en trilogi som genomsyras av en trollbindande intrig. Det är en oförglömlig historia som man inte kan lägga ifrån sig när man väl har börjat. Jag kan knappt bärga mig innan nästa del kommer.”

– Clive Cussler

”Blod och världens undergång blandat i en skräckinjagande berättelse som känns som om den kunde vara hämtad från dagens nyhetslöpsedlar. […] Jag längtar efter att se vart Del Toro och Hogan tar oss nästa gång.”

– James Rollins

”Jag kan bara säg ’wow’.[ … ] Släktet är en av de mest skrämmande och fasansfulla böcker jag har läst på mycket länge.”

– Borders

”De vampyrer jag kände till och älskade som barn är tillbaka. Denna skräckberättelse är bland de bästa jag har läst på länge.”

– Barnes & Noble

Otra vuelta de tuerca más a las historias de vampiros. Es un libro entretenido sin más. La historia prometía mucho, pero al final es demasiado simple, con muchos cabos sueltos que probablemente continuaran en una segunda entrega.

Reah 29 said on Oct 22, 2014 | Add your feedback

Un libro che si ispira all'antica figura mostruosa del vampiro, ben lontana dai canoni più moderni ma anche da quelli di Stoker, con l'aggiunta di caratteristiche che ben si sposano con l'immaginario fantasioso di Del Toro.
    Nel complesso il libro è m ...(continue)

Nel complesso il libro è molto valido benchè, purtroppo, non sia esente da qualche pecca. La prima è da ricercare nella piattezza dei personaggi, che sono decisamente stereotipi poco approfonditi, la seconda nella scrittura che non è particolarmente ricercata ma a volte neppure buona.
    Nonostante ciò, non mi sento di dare meno di quattro stelle a questo primo libro della trilogia, sia per le interessanti soluzioni che propone per la figura del vampiro, sia per il modo in cui è affrontata la narrazione, ossia indagando non solo ciò che succede ai protagonisti, ma cercando di ricreare un quadro più complesso, con accurate descrizioni di eventi legati anche a personaggi minori. I protagonisti non hanno una gran personalità, è vero, ma sono gli eventi a farla da padrone e questa piattezza viene in parte compensata dal fluire della storia.
    Ho particolarmente apprezzato inoltre la capacità di portare avanti la storia con realisticità, senza scorciatoie, ma procedendo passo a passo e sempre seguendo fili logici.
    Molto bella l'introduzione che cita palesemente l'arrivo in Inghilterra del Dracula di Stoker, ma in chiave del tutto moderna.

Lamia said on Oct 20, 2014 | Add your feedback

Divertente, splatter. Personaggi tagliati un po' con l'accetta.

Tiene bene il ritmo e si chiude in modo coerente, senza lasciare troppi filoni aperti.

Renato Brazioli said on Sep 19, 2014 | Add your feedback

Leggero, gradevole e con diversi spunti che lo rendono, almeno nella prima parte, originale e coinvolgente. poi però davvero vira nei clichè più triti e ritriti del genere vampiresco con ovvio finale sospeso. Apprezzato il breve approccio horror-technothriller in salsa apocalittica anche se il proliferare delle sottotrame dei personaggi secondari risulta alla fine un pò ripetitivo. Godibile per gli amanti del genere, non so quanto per i lettori occasionali.

Amv451 said on Aug 28, 2014 | Add your feedback

Ho letto il libro prima di vedere l'omonima serie. Libro che incalza e ti prende. Veloce e dalla scrittura piacevole. La storia d'altronde è un po la solita.

Anga said on Aug 26, 2014 | Add your feedback