The Stanford Mathematics Problem Book

With Hints and Solutions

By ,

Publisher: Dover Publications

3.0
(3)

Language: English | Number of Pages: 80 | Format: Paperback

Isbn-10: 0486469247 | Isbn-13: 9780486469249 | Publish date: 

Category: Education & Teaching , Science & Nature

Do you like The Stanford Mathematics Problem Book ?
Join aNobii to see if your friends read it, and discover similar books!

Sign up for free
Book Description
This volume features a complete set of problems, hints, and solutions based on Stanford University's well-known competitive examination in mathematics. It offers high school and college students an excellent mathematics workbook of rigorous problems that will assist in developing and cultivating their logic and probability skills.These 20 sets of intriguing problems test originality and insight rather than routine competence. They involve theorizing and verifying mathematical facts; examining the results of general statements; discovering that highly plausible conjectures can be incorrect; solving sequences of subproblems to reveal theory construction; and recognizing "red herrings," in which obvious relationships among the data prove irrelevant to solutions. Hints for each problem appear in a separate section, and a final section features solutions that outline the appropriate procedures.Ideal for teachers seeking challenging practice math problems for their gifted students, this book will also help students prepare for mathematics, science, and engineering programs. Mathematics buffs of all ages will also find it a source of captivating challenges.
Reprint of the Teachers College Press, New York, 1974 edition.
Sorting by
  • 2

    i problemi per i futuri genietti matematici di Stanford

    Per vent'anni, dal 1946 al 1965, alla Stanford University hanno fatto una gara matematica per gli studenti dell'ultimo anno delle superiori, in modo da valutare a quali di loro poteva essere caldament ...continue

    Per vent'anni, dal 1946 al 1965, alla Stanford University hanno fatto una gara matematica per gli studenti dell'ultimo anno delle superiori, in modo da valutare a quali di loro poteva essere caldamente consigliato di andare a fare l'università a Stanford. Questo libro, ristampato recentemente dalla Dover, raccoglie tutti i problemi dati negli anni.
    I problemi sono stati scelti in maniera a mio parere perfida: è molto improbabile che uno riuscisse a risolverli tutti (che selezione sarebbe, sennò?) ma soprattutto negli ultimi anni il primo problema era sufficientemente (e relativamente...) facile, in modo che tutti avessero la possibilità di non tornare a casa del tutto scornati. La seconda cosa importante è che in molti esercizi è esplicitamente detto che non è tanto importante ottenere la risposta esatta, quanto piuttosto spiegare nella maniera più esauriente possibile perché si è arrivati a quella risposta; secondo me la cosa rispecchia l'idea di didattica che indubbiamente era alla base del pensiero di Polya.
    Detto tutto questo, la scelta dei problemi a me personamente non piace. Se volete, è perché non ne so risolvere molti; ma in effetti l'enfasi per la geometria solida dal mio punto di vista è molto retrò, e anche i problemi di algebra lineare (più precisamente, la risoluzione dei sistemi di equazioni) non mi dice molto. Qualcuno dei problemi però (e non solo dei primi dell'anno...) è abbastanza carino da meritare di passarci su un po' più di tempo: e d'altra parte anche questo libro è ben corredato di aiutini!

    said on