Il libro di Grisham il ritratto dell'America che preferisco, quella in cui i sogni si realizzano, quell'America democratica, quell'America giusta, il sogno americano per antonomasia e tratta di un tema che purtroppo è sempre di attualità :" La violenza".
"Hanno picchiato a sangue e violentato sua figlia. Carl Lee Hailey è nero ed è un eroe del Vietnam; loro sono due bianchi, ubriachi e razzisti. Li uccide, in preda ad una furia selvaggia, davanti a numerosi testimoni. Si tratta di brutale omicidio o esecuzione esemplare? Vendetta o giustizia? Il caso infiamma gli Stati Uniti. Per dieci giorni in un tribunale del profondo Sud americano si discute la colpevolezza di un uomo senza mai poter ignorare il colore della sua pelle. "
...ContinuaOne of my favorite Grisham. The South at its best...and its worst.
This first novel sets the guidelines Grisham will use in his further pieces of work.
A brutal event (the rape of a child) splits the community in two since the victim is black and the aggressors are white. A great and clever ending with Grisham telling us a bit on how this kind of things works in the US justice system.
The second best of all Grisham books.
I still wonder what's the secret behind Grisham ability to write such gripping books (I get in a kind of reading-craze when I start one of his novels).
This time there's something adding to the usual legal battle: the deep South ambient. I'm not familiar with the real Suthern atmoshere, but in the book it's described exactly as I imagine it.
Once again a fight against prejudice and racism.
And the movie based on the book is not bad, too.