Gravlunden i Praha by Umberto Eco

Gravlunden i Praha

by Umberto Eco
(*)(*)(*)(*)( )(5,223)
1,206Reviews44Quotations4Notes

En humoristisk røverroman og dypt alvorlig skildring av de mørke sidene ved europeisk historie.Vi er i siste del av 1800-tallet. Dokumentfalskneren og agenten Simonini er utvist av Piemonte og har bosatt seg i Paris. Et langt liv i diverse ministeriers tjenester har gjort ham til en velhavende mann som frekventerer Paris? beste restauranter. Her vanker også avanserte psykiatere, tenkere og kunstnere. Men noe plager Simonini, og etter å ha møtt Freud (?den avskyelige østerrikske legen og jøden Froïd"), setter han seg ned for å skrive sitt liv. En mangslungent biografi rulles opp: Simonini har blant annet bidratt til å velte Napoleon III, og han har forfalsket dokumenter for russerne og jesuittordenen for å legitimere og intensivere jødehatet og jødeforfølgelsen. Simonini er nemlig en glødende antisemitt. Jødehatet er han ikke alene om, det gjennomsyrer og dominerer hele Europa, og man snakker allerede på denne tiden om ?en endelig løsning?."Gravlunden i Praha" er sjokkerende, der den velter seg i jødehat og navlebeskuende tanker om egen nasjons stolthet. Samtidig gir Eco oss verktøy til å forstå de mekanismer som førte til begge verdenskrigene. At den samtidig er en røverroman, med et sinnrikt personregister, en distanse til stoffet og genuin humor, er bare med på heve leseropplevelsen. I bunn er det likevel et stort alvor i denne romanen, idet den ønsker og evner å si noe om hvem vi er som europeere i dag.

Have it in their library

Are reading it right now

Are willing to exchange it

Norwegian

Publisher