Arv og miljø by Vigdis Hjorth
Arv og miljø by Vigdis Hjorth

Arv og miljø

by Vigdis Hjorth
(*)(*)(*)( )( )(141)
Vigdis Hjorths kritikerroste roman Arv og miljø utløste en stor debatt om virkelighetslitteratur da den kom ut. Den vant Bokhandlerprisen og Kritikerprisen i 2016, og ble nominert til Nordisk råds litteraturpris. 2019 ble den nominert til den høythengende National Book Award.

«At ingen av dere på noe tidspunkt har spurt meg om min historie, har jeg opplevd og opplever jeg som en stor sorg..»

Det er Bergljot, den eldste datteren i familien, som formulerer seg slik i en mail til sine søstre, etter at det har pågått en heftig diskusjon om forskudd på arv.

Kjernen i arveoppgjøret er fordelingen av to sommerhytter som ligger ved siden av hverandre på Hvaler i Østfold. Et barndomssted, som alle har et forhold til.

To døtre har tatt seg av stedet og foreldrene i mange år. De skal arve hyttene. Men så er det altså to barn til, som delvis har brutt med familien. Hvorfor melder de seg nå på i arvetvisten?

Under samtalen om arv løper en annen beretning, som setter voldsomme krefter i sving. Bergljot erfarer at det skal mot til for å uttrykke sin versjon av familiehistorien. Men bare gjennom å ta sine egne opplevelser på alvor og å prøve å sette ord på dem, er det mulig å komme videre.

Have it in their library

Is reading it right now

Are willing to exchange it

Norwegian

2016