Kvinnor by Charles Bukowski

Kvinnor

by Charles Bukowski

Translated by Einar Heckscher
( )( )( )( )( )(0)
Henry Chinaski har just passerat de 50 och lämnat jobbet på posten. När romanen börjar har han inte legat med en kvinna på fyra år. Han betalar underhåll för sin sexåriga dotter, har en skilsmässa och ett långt förhållande med en tio år äldre kvinna bakom sig. Då lossnar det. Böcker publiceras och han får snurr på uppläsningsturnéerna som känd poet. Kvinnorna kommer, och en och annan gillar travbanor och boxningsringen. Många är unga, någon riktigt rik, en jobbar som servitris. De vill ha honom: Debra, Liza, Joanna, Dee Dee, Nicole och Chinaski lever efter sitt ordspråk: "Stick med min tjej, men låt min bil vara."

Charles Bukowskis tredje roman heter Kvinnor. Den tar vid där Postverket slutar.

I efterordet till Kvinnor skriver författaren och journalisten Ann Charlott Altstadt: "Det starkaste intrycket från Bukowskis romaner var inte den sadistiska pappan, de groteska acneproblemen eller ens att han började dagen med att spy. Utan att en så ful, snuskig suput omgavs av så många kvinnor som ville ligga med honom."