Stål by Silvia Avallone

by Silvia Avallone

Translated by Johanna Hedenberg
(*)(*)(*)(*)( )(6,880)
1,506Reviews72Quotations10Notes

De bästa vännerna Anna och Francesca växer upp i ett nedslitet bostadskomplex i den toskanska kuststaden Piombino. I horisonten skymtar Elba, men på Via Stalingrado är det kring stålverket livet rör sig.

Flickorna är tretton år, på väg att ta steget in i vuxenvärlden och är heta föremål för männens och pojkarnas blickar. De är prinsessor i ett fallfärdigt kungadöme och drömmer om ett liv tillsammans långt borta från föräldrarna och stålverket. Anna har stora planer för sitt liv, hon ska läsa vidare och bli domare eller politiker. Francesca drömmer om att bli velina, att jobba på tv eller bli modell.

Stål är en gripande skildring av två unga flickors vänskap och hur de tillsammans möter omgivningens krav och förväntningar. Samtidigt ger romanen en storslagen nutidsbild av livet på Italiens baksida.

Översättning: Johanna Hedenberg.

"Inspirerad av Gomorra beskriver Silvia Avallone arbetarklassen i ett Italien splittrat av Berlusconi."

Livres hebdo

"Det är en berättelse om misär, men Silvia Avallone har skildrat livet på Via Stalingrado med en ömhet och respekt som golvar mig från första sidan. Det är en sensationellt bra debut; helgjuten med sitt mogna språk (oklanderligt översatt), dramaturgiska komposition och personporträtt. Allt tyder på att Silvia Avallone, född 1984 och bosatt i Bologna, har ett stort författarskap i vardande. Det är en ynnest att få vara med från början.

Silvia Avallones Stål är en inkännande roman om två flickor som inte har något annat än varandra, och som obarmhärtigt får veta var den hårfina gränsen går mellan att vara ett glitter och en slampa Stål är en skildring av ett samhälle i skuggan av Berlusconi, där författaren låter läsaren dra sina egna slutsatser."

Åsa Linderborg, Aftonbladet