Vernon God Little by DBC Pierre

en det 21:a seklets komedi i dödens närhet
by DBC Pierre

Translated by Einar Heckscher
30Reviews3Quotations1Note
2004 debuterade DBC (Dirty But Clean) Pierre med Vernon God Little. För den fick han Bookerpriset, Bollinger Everyman Wodehouse Award, the Whitbread Prize for Best First Novel och boken utsågs till en av ”the 100 Best Things in the World” av GQ Magazine. Det är en av vår tids mest uppseendeväckande debuter. På ett nyskapande språk har DBC Pierre skrivit en berättelse om oskuld i en ond värld. Han serverar oss ett svart och samtidigt sanslöst humoristiskt äventyr som ger vår samtid en satirisk nådastöt mitt i hjärtat. Vernon Gregory Little är femton år och bor tillsammans med sin mamma i en håla i Texas. Hans bästa vän Jesus har spårat ur helt, skjutit sexton av deras klasskompisar och tagit livet av sig. Massakern lockar till sig media och småstaden Martirio översvämmas av mer eller mindre seriösa journalister som alla är ute efter sina fem minuter i strålkastarnas sken. Alla söker efter en syndabock. Vernon har sina skäl till att inte berätta allt som hände den där dagen och för det får han betala ett högt pris. Eulalio Ledesma är en av dem som profiterar på Vernons olycka och blir sedan orsaken till att Vernon dras in i en labyrint av mer och mer bisarra omständigheter.